Austen Mania

« Older   Newer »
  Share  
cristina70
view post Posted on 7/8/2009, 08:58




E' segno che hai visto troppe volte P&P se.....




• Sei ore non ti sembrano più un tempo troppo lungo.

• Cominci a domandarti perchè tutti i film non siano divisi in sei puntate.

• Sai a memoria quando ci sono gli stacchi pubblicitari durante la messa in onda di P&P e anche in che ordine stanno i vari spot.

• Ti vedi lo sceneggiato tutto in una volta senza fare neanche una pausa ed alla fine mandi indietro il nastro e ricominci daccapo.

• Lo sceneggiato migliora ogni volta che lo rivedi.

• L'ultima volta che sei andata in gita ad un lago, hai avuto la tentazione di tuffartici dentro tutta vestita e di farti una bella nuotata.

• I tuoi familiari e gli amici non pensano più che tu sia strana quando gli chiedi di chiamarti "Lizzy".

• Durante la visione di P&P, segui canticchiando il sottofondo musicale.

• Cerchi di citare P&P anche nella vita di tutti i giorni: "Questa maglietta è passabile, ma non abbastanza bella da tentarmi" ("That shirt is tolerable, but not handsome enough to tempt me").

• Dopo ore passate a studiare le scene di ballo dello sceneggiato, organizzi una festa e costringi tutti i tuoi amici ad imparare i passi così da poter fingere di essere Lizzy al ballo di Netherfield.

• Stai mettendo da parte un po' di soldi per andare in Inghilterra a visitare i luoghi dove è stato girato lo sceneggiato.

• L'anno scorso hai fatto un viaggio in Inghilterra solo per visitare i luoghi dove è stato girato lo sceneggiato.

• L'itinerario del tuo viaggio prevede una gita speciale a Pemberley dove sogni di metterti vicino ad una finestra e di dire :" Avrei potuto essere la padrona di tutto questo" ("Of all this I might have been mistress" ) e sei disperata nello scoprire che sarà impossibile farlo perchè gli interni e gli esterni di Pemberley appartengono a due luoghi differenti.

• Calcoli il tempo in base al numero di episodi di P&P che potrai vedere in quell'intervallo. Per esempio : "Ci vediamo tra 4 episodi" = "Ci vediamo tra 4 ore".

• Hai degli animali e dei peluche che si chiamano Lizzy e Darcy.

• Hai chiamato i tuoi figli Lizzy e Darcy.

• Subito dopo aver dato fondo ai tuoi risparmi ed aver comprato la confezione con la doppia videocassetta di P&P, ne hai fatto due copie. Le VHS originali le hai messe in bella mostra in una vetrinetta (insieme all'argenteria ed a tutti gli oggetti preziosi) , una copia si trova a casa dei tuoi genitori caso mai dovesse scoppiare da te un incendio , mentre l'altra serve per la tua visione giornaliera dello sceneggiato.

• Gli amici si rifiutano di guardare P&P con te perchè trovano estremamente irritante il vizio che hai di dire le battute del film insieme agli attori.

• Sebbene tu non abbia mai vissuto in Inghilterra, ora hai un ottimo accento inglese.

• Spesso ti ritrovi a dire che sei "estremamente divertita" ("excessively diverted"), "piuttosto contrariata" ("quite put out") oppure "seriamente seccata" ("most seriously displeased").

• Ti metti a ballare insieme a Lizzy e Darcy ogni volta che vedi la scena del ballo a Netherfield.

• Ti sei vista tutto lo sceneggiato in slow motion per prolungare il piacere della visione. (Sfortunatamente in questo modo non puoi sentire nè la musica, né il sonoro per cui non lo fai troppo spesso).

• Usi spesso la funzione "Avanzamento immagine per immagine" del tuo videoregistratore in modo tale da non perderti neanche il più piccolo dettaglio delle tue scene preferite.

• Avendo scoperto che alcuni personaggi indossano gli stessi vestiti più di una volta nell'arco dello sceneggiato, ti viene l'idea di fare uno schema che ti aiuti a trovare le possibili correlazioni tra l'abito indossato e lo stato d'animo del personaggio in questione.

• Hai disegnato mappe e piante delle stanze e degli edifici presenti nello sceneggiato.

• Ti sei fatta fare un CD speciale dove c'è solo "Mr Beveridge's Maggot" così da poterlo ascoltare in continuazione anche quando non puoi guardare la scena del ballo a Netherfield (per esempio quando sei in macchina, sull'autobus, in aereo, quando lavi i piatti, quando passeggi o fai le pulizie di casa, mentre stai andando a lavoro, mentre dipingi lo steccato in giardino...).

• Hai due copie del romanzo - una da tenere sul comodino, l'altra in salotto per la lettura pomeridiana.

• Hai tre copie de "The Making of P&P" - la prima da tenere sul comodino, la seconda in salotto e la terza in caso tu perda le prime due.

• Ti viene da ridere ogni qualvolta inquadrano Mrs Bennet o Mr Collins ancor prima che aprano bocca.

• Ti ritrovi spesso a citare le tue battute preferite di P&P e ti spiace quando la tua famiglia ed i tuoi amici non ti capiscono poichè hanno visto lo sceneggiato solo una volta (che orrore!) e quindi non si ricordano le battute.

• Cominci a pensare a qualche buona scusa che ti permetta di indossare vestiti di mussolina in stile Regency così da poter assomigliare a Lizzy e a Jane.

• Hai passato gli ultimi 5 mesi a fare ricerche sulla moda del periodo Regency perchè vuoi che il vestito stile "ballo a Netherfield" che indosserai alla prossima occasione mondana elegante sia fedele a quelli dell'epoca.

• Non hai più bisogno di scuse per indossare abiti in stile Regency, ormai li porti tutti i giorni e sono il segno distintivo del tuo stile personale e del tuo senso dell'eleganza all'avanguardia!

• La tua famiglia ed i tuoi amici hanno voluto stabilire con precisione dove e quando ti è permesso parlare di P&P perchè "stranamente" cominciano ad averne abbastanza. (Per esempio, il martedì ed il giovedì è vietato fare qualsiasi accenno allo sceneggiato).

• Una volta accaduto quanto sopra, ti riduci a fare citazioni meno riconoscibili sperando che nessuno si accorga che provengono dallo sceneggiato (come per esempio: "No, no, quello verde", "No, no, the green one..").

• Sei andata alla disperata ricerca della sceneggiatura del film e non riuscendo a trovarla hai infine deciso di scrivertela da sola studiandoti ogni scena nei minimi dettagli. Avendo ora un copione, ti diverti spesso a riunire i tuoi amici costringendoli a partecipare alla messa in scena di P&P in cui tu hai il ruolo di Lizzy ( o di Darcy) e contemporaneamente dirigi il tutto in modo tale da farlo coincidere perfettamente con lo sceneggiato.

• Hai una lista completa delle differenze che ci sono tra il romanzo e lo sceneggiato.

• Questa lista di differenze rimanda spesso alla sceneggiatura di P&P che tu hai scritto (vedi prima)

• Ogni volta che sfogli "The Making of P&P", senti l'insopprimibile bisogno di rivederti daccapo tutto lo sceneggiato!

• Tu e la tua migliore amica passate il sabato sera ad arricciarvi i capelli e a raccoglierli in chignons nel tentativo di imitare le pettinature dell'epoca Regency.

• Cominci a chiamare il tuo ex fidanzato "Wickham" e quell'oca della sua nuova ragazza "Lydia".

• Arrivi alla conclusione che ogni persona che conosci corrisponde ad un personaggio di P&P ed inizi a chiedere disperatamente al tuo "Colonnello Fitzwilliam" se ha un cugino.

• Se un tuo amico dichiara di non sopportare P&P, rimetti seriamente in discussione le basi della vostra amicizia.

• Hai scritto dei racconti in cui immagini cosa succederà agli altri personaggi dello sceneggiato dopo le nozze di Darcy e Lizzy.

• Sei molto orgogliosa del tuo ultimo racconto che si intitola : "P&P L'Ultima Generazione".

• Attacchi al soffitto della tua stanza una foto di Lizzy (o di Darcy) perchè vuoi che sia la prima cosa che vedi quando ti svegli al mattino.

• Scarichi da internet alcune immagini dello sceneggiato, le incornici e te le metti in salotto.

• Come pretesto per vedere più spesso P&P, contatti tutte le persone che conosci e ti offri di prestargli le cassette dello sceneggiato (le copie naturalmente, mica gli originali!) a patto però che le guardiate insieme.

• Ti ritrovi nella maggior parte dei segni sopraelencati!


(preso da un sito carinissimo, questo : http://www.firthissimo.it/.\P&P_art.htm)
 
Top
cristina70
view post Posted on 7/8/2009, 10:28




The term Janeite has been both embraced by devotees of the works of Jane Austen as well as used as a term of opprobrium. According to Austen scholar Claudia Johnson Janeitism is "the self-consciously idolatrous enthusiasm for 'Jane' and every detail relative to her".[1]
Janeitism did not begin until after the publication of J. E. Austen-Leigh's A Memoir of Jane Austen in 1870, when the literary elite felt that they had to separate their appreciation of Austen from that of the masses.[1] The term Janeite was originally coined by the literary scholar George Saintsbury in his 1894 introduction to a new edition of Pride and Prejudice.[2] As Austen scholar Deidre Lynch explains, "he meant to equip himself with a badge of honor he could jubilantly pin to his own lapel".[3] In the early twentieth century, Janeitism was "principally a male enthusiasm shared among publishers, professors, and literati".[4] Rudyard Kipling even published a short story entitled "Janeites" about a group of World War I soldiers who were fans of Austen's novels.[5]
During the 1930s and 1940s, when Austen's works were canonized and accepted within the academy, the term began to change meaning. It was used to signify those who appreciated Austen in the "wrong" way and the term, according to Lynch, is "now used almost exclusively about and against other people" [emphasis in original].[6]
Modern Janeites are often described in the same tones as trekkies and are, according to Johnson, "derided and marginalized by dominant cultural institutions bent on legitimizing their own objects and protocols of expertise".[7] However, this may be changing as scholars such as Johnson and Lynch study "the ludic enthusiasm of [the] amateur reading clubs, whose 'performances' include teas, costume balls, games, readings, and dramatic representations, staged with a campy anglophilia in North America, and a brisker antiquarian meticulousness in England, and whose interests range from Austenian dramatizations, to fabrics, to genealogies, and to weekend study trips".[8] Lynch has described committed Janeites as members of a cult, comparing their travels to places Austen lived or places described in her novels or their adaptations as pilgrimages, for example. She argues that such activities provide "a kind of time-travel to the past, because they preserve an all but vanished Englishness or set of 'traditional' values....This may demonstrate the influence of a sentimental account of Austen's novels that presents them as means by which readers might go home again – to a comfortable, soothingly normal world."[9]

^ a b Johnson, 211.
^ Lynch, "Introduction", 24, n.24.
^ Lynch, "Introduction", 13-14.
^ Johnson, 213.
^ Johnson, 214.
^ Lynch, "Introduction", 13.
^ Johnson, 224.
^ Johnson, 223.
^ Lynch, "Cult of Jane Austen", 113-117.
[edit]Bibliography

Johnson, Claudia L. "Austen cults and cultures". The Cambridge Companion to Jane Austen. Eds. Edward Copeland and Juliet McMaster. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-49867-8.
Lynch, Deidre. "Cult of Jane Austen". Jane Austen In Context. Ed. Janet Todd. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-82644-6.
Lynch, Deidre. "Introduction: Sharing with Our Neighbors". Janeites: Austen's Disciples and Devotees. Ed. Deidre Lynch. Princeton: Princeton University Press, 2000. ISBN 0-691-05005-8.
Lynch, Deidre. "Sequels". Jane Austen In Context. Ed. Janet Todd. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-82644-6.
MacDonald, Gina and Andrew MacDonald, eds. Jane Austen on Screen. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

 
Top
beosella
view post Posted on 7/8/2009, 10:55




:lol: ... bellissimo il primo post... :lol:
 
Top
cristina70
view post Posted on 10/8/2009, 08:50




I dream of Darcy

A new wave of Austen-mania revolves around ballgowns, romance and Colin Firth's sexy breeches. But what would Jane herself say about this fantasy of the perfect man?

By Rebecca Traister

June 27, 2007 | It is a truth insufficiently absorbed that beginning a literary homage to Jane Austen with the words "It is a truth universally acknowledged" is not an original idea.

There is no better illustration of this truth than the stack of books, recently or just about to be published, that draw on the early 19th century novelist's work not simply as inspiration but as a fantasy ideal for 21st century women -- especially the single ones.

"It is a truth universally acknowledged that a single girl in possession of her right mind must be in want of a decent man" ... "It is a truth universally acknowledged that a 30-something woman in possession of a satisfying career and fabulous hairdo must be in want of very little" ... "It is a truth universally acknowledged that a young Austen heroine must be in want of a husband, and you are no exception."

A trail of Austen-related chick lit, instructional manuals and choose-your-own-adventure books -- all designed to imaginatively send modern women back two centuries -- leads up to the Aug. 3 release of Miramax's highly imaginative "biopic" about Austen, "Becoming Jane," and September's filmed adaptation of Karen Joy Fowler's "The Jane Austen Book Club." In January, PBS will air new British adaptations of "Persuasion," "Sense and Sensibility," "Mansfield Park," "Northanger Abbey" and "Miss Austen Regrets," yet another biopic, on Masterpiece Theatre.


Besides the Miramax movie's companion volume, "Becoming Jane: The Wit and Wisdom of Jane Austen," there is also "Dear Jane Austen: A Heroine's Guide to Life and Love," "The Jane Austen Handbook: A Sensible Yet Elegant Guide to Her World," "Lost in Austen: Create Your Own Austen Adventure," and the novels "Me and Mr. Darcy," "Austenland," "Just Jane: A Novel of Jane Austen's Life, "Confessions of a Jane Austen Addict," "Cassandra's Sister: Growing Up Jane Austen" and "The Rules of Gentility," which is somewhat redundantly billed as "'Pride and Prejudice' meets 'Bridget Jones's Diary.'"

In 2007, it's still Jane Austen's world (or some mangled approximation of it); we just live in it.

How many 200-year-old authors of just half a dozen novels get this much play outside the ivy-covered walls of the academy? For that matter, despite complaints about current celebrity culture, how many scantily-clad half-wits get this much play? You can buy Austen puppets, dolls and posters, along with bumper stickers and tote bags that read "What would Jane knit?" and "Prepare yourself for something very dreadful."

Part of what differentiates this round of Austen consumption from dozens of past infatuations is the degree to which the satiric acid of Austen's work seems to have been drained and replaced with 100-proof, widely accessible romance.

"It's all about the dresses," laughed Rachel Brownstein, professor of English at Brooklyn College and the Graduate Center at CUNY, when I asked her about the current bout of Jane-itis. She was only half joking. "Everybody really wants to be Jane," she elaborated, meaning that they all want "to wear long ball gowns and go to dances and be genteel," not that they want to live in constant financial jeopardy and die single in their early 40s.


Brownstein suggested that in addition to a frock, readers may want to borrow some perceived strength from their favorite author. Reading Austen's books, in which bright, funny and not-always-beautiful women tend to win the day, "you get a sense that you can be sexy and self-expressive in a way that women feel they're not allowed to be," she said. "Jane Austen, in spite of all the constraints [of her era], is remembered as the greatest woman writer, who managed to be her unique and brilliant self. So whatever your obstacles, you can be unique and brilliant too."

This isn't the first time in recent memory that Austen-mania has gripped the lowlands of the pop-culture landscape. A little more than 10 years ago, the BBC production of "Pride and Prejudice," starring smoldering Jennifer Ehle and Colin Firth as Elizabeth and Darcy, and Amy Heckerling's sparkly "Emma" update, "Clueless," together precipitated a torrent of adaptations, including Gwyneth Paltrow as "Emma," Ang Lee's "Sense and Sensibility" and a mournful "Persuasion." Helen Fielding published her genre-defining "Pride and Prejudice" riff, "Bridget Jones's Diary," in 1996. The cycle seemed sure to peter out after Patricia Rozema's 1999 "Mansfield Park" and 2001's "Bridget Jones" film -- starring Colin Firth. But two years ago, it rebounded, with a heaving new Keira Knightley version of "Pride and Prejudice" and the Bollywood musical "Bride & Prejudice."

"We can lay a lot of this at Colin Firth's door, for good and for bad," said Margaret C. Sullivan by phone. Sullivan is the author of "The Jane Austen Handbook," the editor of Austenblog and a member of the Jane Austen Society of North America. "He's pretty hot, let's face it," she continued, noting that membership in JASNA swelled after the 1995 "P&P" miniseries, and then declined again once hot-to-trot adherents realized that it was not the same thing as a Firth fan club. Indeed, in at least one of this summer's Austen-inspired novels, "Austenland," the heroine is besotted not by Austen's writing, exactly, but by the star of the BBC miniseries.

In truth, Austen adoration is not a modern invention masterminded by Mr. Firth's agent. Austen has been admired by critics, from Trollope to George Henry Lewes to F.R. Leavis to Lionel Trilling, very steadily for the past two centuries. Her work didn't have to be reclaimed by feminist scholars in the '70s, as it had never gone out of vogue. In addition to academic approbation, Austen has long attracted rowdier crowds of acolytes. The term "Janeite" was coined in 1894 in George Saintsbury's preface to "Pride and Prejudice," and Rudyard Kipling wrote a story called "The Janeites" in 1924, about World War I soldiers who get through the ugliness of trench warfare through their shared love of Austen's novels. "You take it from me, Brethren, there's no one to touch Jane when you're in a tight place," says one of the soldiers in the story. "Gawd bless 'er, whoever she was."

But this year's wave of books and biopics is tinged with something different. Instead of acknowledging the enduring pleasures of Austen's satire, or demonstrating how smoothly her centuries-old observations apply to contemporary society, this round of fanaticism is more interested in going back in time -- or perhaps simply backward -- to play dress-up in empire-waisted gowns with suitably dashing suitors to swoon over.

http://www.salon.com/mwt/feature/2007/06/27/jane_austen/

Jane Austen has left an indelible mark on the literary world and continues to influence trends in society today. As her classics are translated into more and more languages, her work inspires new authors, reminding us about her timeless characters and insights into human nature. From period pieces of her classics reaching the silver screen, to original movies like Becoming Jane, and now The Jane Austen Book Club, her fame only grows.
Austen-Mania is spreading and we're embracing it here at Penguin! Take a look at our recent Austen-inspired novels (including their related excerpts, features and podcasts), check out details on The Jane Austen Book Club movie and tie-in edition, and listen to book club discussions on each of Jane Austen's classics.
AustenMania!
 
Top
cristina70
view post Posted on 28/8/2009, 17:57




Jane Austen Mania image
By host Tom Ashbrook:

As far as we know, Jane Austen lived a quiet life, two hundred and more years ago, in an England that had just lost the American colonies.

But you would never know it by the Austen hoopla gushing out of Hollywood and Bollywood and the BBC and bookstores these days.

Jane Austen is hot. As hot as “Pride and Prejudice” and “Sense and Sensibility.” As hot as Anne Hathaway of “The Devil Wears Prada,” starring in the loose new biopic “Becoming Jane.” As hot, says Time magazine, as Colin Firth’s Regency-era nipples under a cool wet shirt. Oh dear!

This hour On Point: It’s back — the Jane Austen mania.

Guests:

Claudia Johnson, professor of English and department chairperson at Princeton University;
Jenny Davidson, professor of English at Columbia University;
Lev Grossman, book editor at Time Magazine

http://www.onpointradio.org/2007/08/jane-austen-mania

Cure the Holiday Stress with Jane Austen Mania...

Tuesday December 16, 2008
December is one of the most stressful times of the year. And, this particular month is more chaotic, maddening, and depressingly stressful than most years in recent memory. But, in celebration of Jane Austen's birthday, Laurie Viera Rigler wrote: "It is a truth little-known that Jane Austen novels and works inspired by the great author are an effective cure for holiday stress."

Do you allow books to offer solace at stressful times in your life? Books always offer an escape--a brief moment of reprieve to forget the worries or troubles of the day. But, books are also old, familiar friends. Cradled in your arms, a book can take you back to bygone days, be the voice of reason, and offer sage wisdom or life-changing experience.

So, what have books meant to you in stressful times? Does reading help you deal with stress?

Whatever the reason for your reading, take a look at Rigler's novel: Confessions of a Jane Austen Addict.

http://classiclit.about.com/b/2008/12/16/c...usten-mania.htm
 
Top
cristina70
view post Posted on 15/3/2012, 08:59




Ed ecco un articolo, vecchio, ma interessante, pubblicato dal mensile MARIECLAIRE :)
I remake di Orgoglio e pregiudizio non finiscono mai. L'ultima, ennesima versione del romanzo di Jane Austen è una graphic novel pubblicata dalla Marvel Comics , da settimane ai vertici della classifica libri del New York Times. Le fan della saga di Elizabeth Bennet & sorelle (Jane, Kitty, Mary e Lydia, rivedute e coiffate a sopresa da Nancy Butler e Hugo Petras), apprezzeranno anche la sezione tutta dedicata a Mr. Darcy.

In attesa di essere stupite ancora di più: è infatti in arrivo la versione film horror Pride and Prejudice and Zombies (tratta dall'omonimo fumetto) con Natalie Portman.

(fonte:http://www.marieclaire.it/Attualita/Jane-Austen-mania)

Da giovedì 8 marzo con DONNA MODERNA si possono acquistare tutti i libri e un cofanetto per contenerli :)
romanzi-austen-donna-moderna
 
Top
cristina70
view post Posted on 12/2/2013, 12:10




Chi di voi non conosce ancora il portale PINTEREST?
Lungi da me dal voler fare una minima forma di pubblicità, lo cito solo perchè girandoci, ho trovato con somma "gioia et gaudio" :D di tutto e anche di più in quanto a foto sul periodo REGENCY e sulla ns amatissima Miss Austen!

http://pinterest.com/

Se nella casellina in alto a dx del portale scrivete REGENCY ERA o JANE AUSTEN vi si schiuderà un giardino fiorito ;)

http://pinterest.com/search/boards/?q=regency+era :)
 
Top
7 replies since 7/8/2009, 08:58   176 views
  Share